مقالات

نکات ایمنی در پخش مصالح ساختمانی

اگر شما هم در زمینه ساخت و ساز منزل فعالیت می‌کنید و یا قصد تعمیر و یا ساخت منزل خودتان را دارید حتما می‌دانید که مصالح ساختمانی بسیار  گران هستند و با توجه به تورم روز به روز هم گرانتر می‌شوند، از جمله مواردی که هزینه های ما را در ساخت و ساز افزایش می‌دهند، خسارت های جانبی است که در هنگام ساخت و ساز به مصالح ساختمانی وارد می‌شود در زیر چند نکته در خصوص حمل مصالح ساختمانی و وسیله نقلیه مناسب مانند نیسان کمپرسی عنوان می‌کنیم.

پخش استاندارد مصالح ساختمانی !!!

وظیفه هر شرکت پخش مصالح ساختمانی سالم رساندن بار خود از جمله آجر، سیمان، تابوک و انوع سنگ ساختمانی به مقصد در اسرع وقت است، برای انجام اینکار رعایت یک سری نکات بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به آن اشاره شده.

بررسی وزن

یکی از مهمترین فاکتورها در جابه جایی مصالح ساختمانی وزن آنهاست،  قبل از جابه جایی مصالح، باید وزن آنها را بررسی کرده و به اندازه ظرفیت وسیله نقلیه آن را پر کرد و یا یک وسیله نقلیه با ظرفیت مناسب را انخاب کنید  که توانایی حمل آن را داشته باشد.

مثلا ظرفیت نیسان کمپرسی بستگان به مدل و نوع خودرو مورد استفاده، امکانات بارگیری و تخلیه آن، وزن مصالح و سیستم‌های موجود در آن متغیر است. اما در کل، نیسان کمپرسی معمولا دارای ظرفیت بین 1.5 تن تا 3 تن برای حمل مصالح ساختمانی است.

 

استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب

هنگام حمل و نقل و جابه‌جایی باید تجهیزات و امکانات لازم را داشته باشید. همچنین برای هر نوع مصالح ساختمانی باید از وسایل حمل و نقل مناسب و درست استفاده شود؛ برخی از مصالح بسیار سنگین و یا حجیم هستند و نمی‌ توان از وسایل نقلیه معمولی مانند نیسان برا آن استفاده کرد و باید با ماشین های مانند جرچقیل جابه‌جا شوند.

بارگیری مناسب

هنگام بارگیری مصالح باید به صورت منظم و منسجم انجام شود تا توازن و استحکام مصالح حفظ شود. مثلا برای حمل چند نوع مصالح ساختمانی با هم، باید بارهای ضعیف‌تر بر روی بارهای مقاوم قرار بگیرند.

استفاده از حفاظ

حفاظت‌های لازم مانند توری‌ها و سیم بکسل‌های مهار کننده از آسیب احتمالی به مصالح و خطرات برای باقی افراد در خیابان جلوگیری می‌کند.

، برچسب‌زنی روی مصالح برای شناسایی، استفاده از ابزار ایمنی و… باید در نظر گرفته شود.

رعایت قوانین و مقررات شهری

قوانینی که توسط شهرداری برای جابه جایی مصالح تعیین شده به خاطر سلامت جان و مال افراد است، پس بهتر است با رعایت این قوانین هم از جریمه شدن خودتان جلوگیری کنید و هم به

نظارت و کنترل

نظارت بر فرآیند جابه‌جایی و اطمینان از انجام صحیح و بدون حوادث اجتناب‌ناپذیر است.

پوشاندن کچ و سیمان در روزهای بارانی

برخی مصالح مانند سیمان و گچ نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند و باید از رطوبت به این مصالح جلوگیری شود.

 

چه مصالحی در جابه جایی بیشترین آسیب را میبینند؟

مصالح ساختمانی مختلف بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی‌شان می‌توانند به شکل‌های مختلفی آسیب ببینند. اما برخی از مصالح که بیشترین آسیب را هنگام جابه‌جایی ممکن است تحمل کنند عبارتند از:

  1. سنگ‌ها و بلوک‌های سنگی: به دلیل وزن و حساسیت بالای آنها، نیاز به دقت بیشتری در جابه‌جایی دارند.
  2. پلی‌استیرن (سقف و دیوارهای پیش‌ساخته): این مصالح به خاطر شکنندگی و آسیب‌پذیری در برابر ضربه‌ها، آسیب‌پذیرتر هستند.
  3. کاشی و سرامیک: این مصالح با حساسیت بالای خود به شکستگی و ترک‌ها، به حمل و نقل دقیق و دقت بیشتر نیاز دارند.
, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.